Träning och åter träning!

Jag är i träningstagen! Och eftersom Rocco gör allt jag gör så är han också det ;)

Har anmält till Lydnadstävling 1 maj, inte för att jag har tränat mycket, agilityn har ju tagit över på sistonde, men för att komma i gång. Har ju en månad på mig att slipa ;)

Så, har tagit upp lydnaden igen. Fotpositonen är inte perfekt, men jag är nöjd med den ändå, nu varierar vi allt vi kan. Ståendet går bra. Förutom att han gärna trampar runt lite när jag går tillbaka. Men det blir bättre och känns inte som det kommer va ett problem.
Läggandet går segare, men ska klicka in det ordentligt nästa vecka. Hoppet går bra, apporten fixar han.

Det som går 'dåligt' i fot är att när jag stannar så är han för snabb, så han måste backa tillbaka för att sätta sig i rätt position, han hinner liksom gå förbi mig. Nu verkar det nästan som han tror att det ska vara så :S
Ny börjare som jag är så fuskar jag genom att förbereda han på ett stopp och ser till att han 'hinner' med och överröser med beröm. Vet inte riktigt om det är rätt väg att gå. Ska köra vidare i morgon, tyckte ändå att det blev bättre i dag. Han får sova på saken.

Får se om jag kan åka ner till klubben i morgon på den öppna träningen, vore bra, behöver lite tips.

I går iaf, så förutom ett lydnadspass på tomten så la jag ett viltspår.
Inte så långt, kanske 50 meter i princip rakt fram.
Han gick rätt på klöven och var väldigt nöjd med att få bära omkring på den efter :) 

Nöjd kille


I dag gick vi på hundpromenaden med alla kompisarna. Han lekte som tusan, rusade, sprang och hoppade. Avbröt emellan åt och körde lite fot och sväng och ja, vad det nu heter, vad kan vara bättre störning än 10 kompisar?
Även om vi inte gör allt perfekt så kan jag säga att han är lika bra med alla hundar runt sig som med mig på tomten.
Vilket jag antar är en enorm fördel. 
Efter promenad så fikade vi en snabbis hos Tessan, han lekte vidare i trädgården med kompis Tiana <3

Kom hem, Rocco vilade, sen ville My och hennes kompis gå en liten promenad, och det ställde fina Rocco glatt upp på, så dom var ute kanske 20  minuter. 
Sen kan jag säga, han har sooooooovit :)

Han behöver ett bad, men det får vara i dag faktiskt.

Får se vad vi hinner med i morgon. Blir det inte en tur till klubben så kommer jag lägga ett litet spår iaf. Förmodligen.
Lite lydnad blir det i små portioner hela tiden nu.

Eftersom jag inte vet riktigt hur poäng eller något räknas så har jag inget annat mål på tävlingen än att just deltaga och känna att vi har roligt och är nöjda. 

Rocco är iaf världsbäst och lär sig snabbare än snabbast, trots att jag i bland ändrar och byter metod osv, han är iaf med på allt och tycker allt är kul <3 

Dock blir han mer och mer som min lilla siamesiska tvilling och piper när jag går hemifrån trots att resten av familjen är hemma :S Fast han slutar ju sen när dom ropar på honom och leker lite. Toker!!
Postat av: Lina Moe

Träna stoppen separat- gör det till en lek liksom...Jag stannar jätteplötsligt med Spookie rätt ofta, så att hon hela tiden går på spänn för att hinna med! Då tycker de det är roligt och intressant! Busa upp honom ordentligt och stanna gå några steg, stanna, gå några steg...klicka bara för då han sätter sig på en gång...eller om det inte händer shejpa fram snabbare och snabbare stopp. Går han förbi dig vänd dig därifrån och gå i väg från honom hastigt så det blir tråkigt... Lycka till! I min blogg har jag filmer på Spookies lydnadstävlingar...använd dig gärna av dem för att se hur det går till...Det var förra vintern, måste vara kring jan-feb...så du vet var du ska börja leta...

2011-04-05 @ 22:39:51
Postat av: fia

Tack för tipsen! Dom är väldigt välkomna! Tror nog att gå några steg, stanna, gå, stanna kan funka! Ska testa lite i morgon. :)Nu ska jag återgå till tovutredning :/ Herregud, vad gör detta väder med min pudel ?? :O

2011-04-05 @ 23:16:22
URL: http://fijjasegna.blogg.se/nya

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback