4:36

Tiden sniglar sig fram.
Alla sover.
Utom jag då.
Och en liten tant.


Om en timme kan jag börja med morgon ronden. Då går ju tiden lite iaf.
Hm... Måste kolla upp om den hemska vikarien ska jobba i morgon med. Såfall dör jag. Han är så hemsk och tråkigt. Ja usch!!!


Jag ska nog röka.

Jag har inte riktigt slutat röka. Anklagar Tomas för att sabotera mitt rökstopp. Vilket jag kommer få äta upp i veckan då han ska både sluta snusa och röka. på en gång :S

Då måste jag nog stödja honom i och inte röka jag heller. Men hmm.. jag vet inte. Ska nog tjuvröka när han inte ser. hahaha.

Alltså han har ju inte hållt upp rökningen värst bra när jag försökt sluta. Fast jag vill ju sluta. Så jag ska nog passa på när han gör det. Lite lättare då.

Till saken hör ju att min far har diagnoserad KOL. Nu slutade han röka i 35 års åldern och det är en jävla tur annars hade han inte mått så bra som han gör i dag.

Jag vet inte vad ni vet om KOL, men kortfattat så är det inte allt för ovanligt bland rökare. Oftast dyker det upp i lite äldre år. Det är ju kroniskt luftvägssjukdom.
Bla så blir syresättningen till blodet försämrad, kraftigt försämrad (blodet syresätts i lungorna, lungblåsorna som sköter syret förstörs) och man kvävs till döds till slut.
Rökstopp saktar ner förloppet. Men det går inte att bota.

Man blir orkeslös, anfådd och ja... man dör.

Tack vare att min far inte rökt på 30 år så mår han bra, KOLen diagnoserades när han gjorde en lungröntgen i ett annat ärende. Han blir lättare anfådd än förr, men han har lite annat skit i ryggsäcken också, högt kolesterol och blodtryck tex, men som sagt han har tur. Ändå. Han kommer förmodligen inte dö av KOLen. Vilket han garanterat gjort om han inte slutat röka så pass tidigt.

Och ja det är ärftligt. Och vanligare bland kvinnor.

Och man kvävs. Sista tiden finns inget att göra för patienten. Ingen hjälp. Man får se på när den kvävs. Om man inte har turen att få bli nersövd.


Va fan. haha.
Alltså.. jag har skummat lite. Om kol. Så allt kankse inte stämmer helt. Men jag har mött folk med kol i mitt yrke, och det är inget jag önskar  någon. Astma gånge värre och ständigt.

AKTA ER!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0