godmorgon på er...

och snart godnatt för mig.

Tredje och näst sista natten avklarad! Snart hem och väcka barnen.

Hade en mysig kväll i går, bakade supergoda potatislimpor, så saftiga och goda. Gick åt en hel limpa på kvällen :S Barnen älskade den :)

Receptet..... som jag kommer ihåg det, mätte inte exakt heller, men det är inte så noga .. :P

25 g jäst (ett halvt paket)
5 dl filmjölk, fingervarm.

2-3 kokta potatisar
1½ msk mörk sirap
1 tsk salt

Sen mjöl då, jag mätte inte, men tror ca 13 dl.
Degen ska knådas och bli smidig och hanterbar :) Så knåda och pytsa på.


Banda fil + jäst.
Mosa sönder potatisen och i tillsammans med sirap och salt. Sen ner med mjöl.
Knåda till smidig det. Jäs i 1½-2 timmar i bunke.


Smöra och bröa två formar, knåda degen och dela i två och forma till två limpor, i med dom i varsin form.
Jäs under duk i minst en timme till.

Sätt på ugnen, ca 150 -170 grader (sjukt nog kan jag inte se exakt gradantal på min spis då jag lyckats skura bort siffrorna med svinto så jag sätter alltid på spisen med känsla, haha)

Snittar bröden med några snitt och penslar med uppvispat ägg. In med bröden i nedre delen av ugnen i ca 30-40 minuter, om man är osäker så kan man ta ut brödet ur formen och knacka det i botten, det ska kännas och låta ihåligt! Får brödet för mycket färg fast det inte är klart så sätt in en plåt över bröden i ugnen så kan det bakas klart i ugnen utan att bli för mörkt.

När det är klart så låt det svalna på galler under bakduk. MUMS!!

Vi spelade Labyrinth, drack the och åt limpa hela kvällen, super mysigt.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback